För den som äger ett mindre hotell kan varje liten utgiftspost behöva ses över för att verksamheten ska gå jämnt ut, och till och med gå med vinst. Många menar att det är en livsstil att driva ett hotell – snarare än ett arbete man går till på dagarna. Med detta har man i åtanke att det är väldigt mycket jobb med en dylik verksamhet. För att se till att det jobb man lägger ner lönar sig så mycket som möjligt, är det bra att minska onödiga kostnader. Men vad är det egentligen man kan göra?

Byt bokningssystem

Det finns idag otaliga bokningssystem på marknaden. En del av dessa har funnits sedan lång tid tillbaka, och lever kanske mer på sitt rykte än på sin kvalitet och prisvärdhet. På senare år har det blivit enklare och billigare att programmera, vilket har lett till att flertalet bokningssystem för hotell har dykt upp på marknaden. För ett mindre hotell kan man komma undan riktigt billigt med ett fullt funktionerande bokningssystem. Se över ditt nuvarande system och vilka alternativ som finns på marknaden. Kanske kan du byta?

Håll personalen glad

Hur ser inventarierna ut på hotellet? Är de slitna och jobbiga att använda? Hur är det med ljudmiljön? Det finns flera saker man kan göra för att skapa en trevlig arbetsplats. Det här kommer göra att personalen mår bättre och att de kan fokusera på gästerna och deras behov och bättre. En mycket service-minded personal kommer i längden givetvis att påverka verksamheten positivt. Se över om det finns någonting du kan göra för att öka personalens trivsel. Glada gäster betalar gärna dricks och kommer troligen att rekommendera ditt hotell till vänner och bekanta. Ett gott rykte är värt att arbeta för – även om det kan ta tid och resultaten av arbetet inte syns på en gång.

Hur ser det ut med energiförbrukningen?

För många hotell fullkomligt slukar energiräkningarna pengar. Det finns mycket att vinna (eller spara) på att vara snål med energin. Det är inte bara verksamheten det här gynnar, utan också planeten. Något som är vanligt är att uppmana gästerna att hänga upp handdukar igen ifall de inte behöver tvättas – lämnas de på golvet tas de till tvättrummet enligt gästens önskemål. Många behöver inte sin handduk tvättad varje dag, och det här är således ett effektivt sätt att spara på miljön och verksamhetens budget. Fundera även på vad du har för glödlampor och vilket värmesystem hotellet har. Kan det bytas mot något som i längden är billigare, även om installationskostnaden kan vara hög?

25 feb 2018