Att som företagare anmäla sig till en offerttjänst är snabbt och smidigt. Du slipper jaga kunder då offerterna automatiskt kommer komma till dig. Bästa lösningen? Nej inte nödvändigtvis. Det finns fördelar och nackdelar med denna marknadsföringsväg.

För att sätta det i en kontext tas en flyttfirma i Märsta som ett exempel.

Ja – Du bör använda offerttjänst

Du har drivit din flyttfirma i ett par år och behöver utöka kundkretsen. Kanske har du märkt att konkurrensen blivit hårdare genom att ännu en flyttfirma startats i närheten. Det kan därmed vara en möjlighet att marknadsföra sig via denna kanal.

Har du en flyttfirma som har priset som en tydlig konkurrensfördel så är även offerttjänster mycket fördelaktiga. De kunder som använder dessa gör det först och främst för att jämföra priser. Man anser att det egentligen inte spelar någon roll vilka flyttfirma som används i Märsta och låter därmed enbart priset avgöra. Är ni billigast, bland de som jämförs, kan kunderna absolut strömma till.

Nej – Undvik offerttjänst

Att vara med på offertsida kostar en del. Hur priset beräknas är något olika men det är knappast gratis. Är du beredd att betala pengar för att få in fler förfrågningar? Ja, det kan låta som en bra väg men kom ihåg att samma förfrågan även går till en rad andra flyttfirmor. Det blir därmed en kamp om kunden. Konverteringsgraden på dessa förfrågningar kommer därmed kunna bli riktigt låg.

Kom även ihåg att många kunder som använder dessa tjänster enbart gör det för att hitta bäst pris. Är det dessa kunder som du primärt vill ha? Kunder som inte alltid ser till kvalité, service eller kringliggande tjänster. Vilka kunder vill du ha?

Så fungerar det

En person som bor i Märsta vill ha hjälp av en flyttfirma. Personen går in på offerttjänst och anger vilken hjälp som önskas (flytthjälp), datum samt var i landet man vill ha hjälpen. Denna information skickas in till offerttjänsten som sedan blixtsnabbt skickar vidare ut det till de flyttfirmor som samarbetar med dem.

De i sin tur får sätta ihop en offert av informationen och skicka tillbaka till offerttjänsten som ger ut den till kunden. Detta förväntas ta 24-48 timmar, något olika beroende på vilka krav som tjänsten har på samarbetande parter.

Som kund kan man därmed få in offerter från flera företag på en och samma gång. Ett enkelt sätt att ställa de olika flyttfirmorna mot varandra och på detta sätt hitta lägsta pris.

11 Nov 2018