Tycker du att bokföring är roligt?

12 dec 2018

Om du tycker att det är tråkigt och långrandigt med bokföring är du inte ensam om att tycka det. De flesta människor tycker det, om det inte är så att man gillar att arbeta med siffror, hålla reda på kvitton, fakturor, inkomst och utgifter – gillar man det, ska man absolut arbeta med bokföring. Är man en person som gillar ordning och reda, då ska man absolut arbeta med bokföring och revision. Det innebär nämligen att man synar inkomna kvitton, fakturor och räknar ihop summorna av inkomster och ställer dem mot utgifterna och räknar på om företaget har gått på plus eller minus.

Arbeta med siffror och ekonomi

Om du är av detta virke kommer du att få många uppdrag, om du så önskar. De flesta gillar inte det noggranna arbete som det innebär att hålla ordning på ekonomin åt andra. Säg att det är ett företag som arbetar med hästar. Hela dagarna är de ute i stallet och mockar. De rider hästarna och ger kurser åt barn och ungdomar som vill lära sig rida och hur de ska sköta om hästarna. Sedan kanske de arbetar med att föda upp nya hästar. Det innebär ganska så troligt mycket arbete ute i stallen. När de sedan kommer hem på kvällarna, kanske de behöver ta igen sig och pusta ut. Att då sätta sig med ekonomisk administration kan ta ut den sista energin som de hade. Då kan de lägga ut det på ett annat företag som är villig att anta det uppdraget.

Säg att du tar en viss procent av företagets inkomst

Om den företagaren som föder upp hästar drar in miljoner kronor om året, kanske du kan dra in flera 100.000-tals kronor på att sköta om bokföringen åt dem. Om vi också säger att du har 3 företag till, som du håller ordning på ekonomin kan du dra in minst en halv miljon kronor om året. Får du in dubbelt så många uppdrag, har du ett bra underlag för att anställa en person till som gör samma slags arbete som du gör. Det är väl en bra affärsidé?

Finns minst 1700 bokföringsfirmor i Stockholm

Att det är en bra marknad för bokföringsfirmor, har åtminstone 1.700 andra bokföringsfirmor som arbetar med detta i Stockholm. Marknaden är relativt stor, då det inte är många som kan bokföringens ädla konst. Att arbeta med detta innebär att man är noggrann och tycker det är roligt att arbeta med detta. Här kan du läsa mer om ett sådant företag.

Är bokföring och deklarationer tråkiga?

28 nov 2018

Tillhör du de människorna som tycket att det är tråkigt att arbeta med ekonomi? Har man eget företag kan det vara en helt ny värld som öppnar sig i och med företagsstarten. Det är mycket att sätta sig in i. Bara bokföringen till exempel, kan vara svårt att lära sig. I alla fall om man inte är van vid att dokumentera sin egen ekonomi. Trots allt är just dokumentation av den egna ekonomin en bra förutsättning för att bli duktig på bokföring, eftersom bokföring är just det; dokumentation. Du skriver helt enkelt ner vart pengarna tar vägen, varifrån pengarna kommer in till företaget, och sedan skriver du upp hur mycket av vinsten som ska gå till Skatteverket.

Debet och kredit en bra början

Om du känner till debet och kredit och vad det står för, är det en bra början. Sedan finns det poster inom både debet och inom kredit som man kan spjälka upp dem med. Inom området som du har för debet, kan det finnas vissa kategorier som varje månad dyker upp. På samma sätt kan det vara med krediten. Då bör du bokföra dem enligt samma kriterier varje månad. När du har gjort det under ett år, kommer du ganska tydligt se ett mönster, och det är då som du kan börra göra något åt din ekonomi. Låt oss ta ett exempel; du kanske upptäcker att en av de leverantörer som du anlitar för den produktion som du utför i ditt företag tar stora kostnader i anspråk. Då kan du vilja byta ut den leverantören till en billigare leverantör, som kanske levererar samma slags produkter men som tar mindre betalt. På det sättet kan du öka din vinst. Det är så de stora företagen ständigt gör, för att öka sin vinst.

Anlita en ekonom som hjälper dig

Sedan kan du anlita en ekonom som är expert på revision, bokföring och kan ge användbara tips och råd om hur du kan öka vinsterna, öka inkomsterna och sänka utgifterna, allt för att du ska få en så bra ekonomi som du bara kan. En erfaren ekonom kan visa på hur du kan investera, spara eller om du behöver anställa någon personal till ditt företag. En duktig ekonom kan visa hur du kan frigöra kapital till bra investeringar i ditt företag och hur du kan förmera det som du arbetar med. Ibland kan man vara "dumsnål" och stirra sig blind på siffror utan att tänka på att bakom siffrorna finns ett dussin antal förbättringar som du alltid kan göra. Läs mer här om en sådan ekonom.

Är en vårdnadstvist dyr?

22 nov 2018

Det finns tillfällen i livet som inte blir som man tänkt sig. I de flesta fall så handlar det om känslor och det faktum att man inte kan styra dessa. Du kan exempelvis inte veta hur du känner för en annan person om 20 år. Även om du idag älskar personen i fråga så kan det vara totalt motsatta känslor längre fram i tiden. Det är också en del av tjusningen med att vara människa och det är det som också ger livet lite extra krydda.

Vi är inga maskiner och vi är inga små isbitar som aldrig får visa - eller ändra - våra känslor. I vissa fall på gott - i andra lite mer ont. Det senare kan vi illustrera med en skilsmässa. Vi gifter oss och vi tror oss vara menade för varandra. Men, ju mer vatten som rinner under broarna - desto svårare blir det att hålla löftet. I Sverige är idag en skilsmässa ingenting att lyfta på ögonbrynen åt. Alla känner vi någon som skiljt sig, eller hur?

Värre är dock när skilsmässan i fråga blir full av konflikter. Det vanliga gäller bodelning och ekonomiska spörsmål - vem ska ha vad, hur mycket är värdet, hur gör vi med bil/båt/hus och så vidare. Sådana tvister går dock att lösa och därför så lämnar vi dessa åt sidan. Materiella ting går att ersätta. Det gör inte barn.

Ditt rättsskydd täcker en del av kostnaden

Tyvärr så har antalet vårdnadstvister ökat i Sverige. Varför detta sker är svårt att peka på, men faktum är att en vårdnadstvist nästan alltid slår hårdast mot barnen. Därför bör man tänka sig för både en- och två gånger innan man inleder en vårdnadstvist. Är det värt det, handlar det om min egen prestige, vill jag straffa min forne partner och är detta verkligen bäst för mina barn?

I många fall finns det ingen relevans i att inleda en vårdnadstvist och detta då den dels kostar pengar och dels också har en rätt säker utgång. Menas med detta: inleder du en vårdnadstvist av grumliga skäl som att din partner varit otrogen så kommer du av allt att döma att förlora tvisten. Han har betett sig bedrägligt ja - men är han per se en dålig pappa som en följd av detta? Tveksamt.

Rätten ser alltid från barnens synvinkel i samband med en vårdnadstvist och i och med detta så är det deras bästa som sätts i första rummet. I Sverige så har vi ratificerat FNs barnkonvention och det innebär rent praktisk att man - vid en vårdnadstvist - anser att barnet mår bäst av att båda föräldrarna har samma rätt, samma ansvar och lika stor rätt att träffa sina barn. Men, vi ska även säga att en vårdnadstvist i vissa fall är en absolut handling som måste ske.

Gällande priset så täcks det till stor del av rättsskyddet som finns i den hemförsäkring man tecknat. Tänk dock på att det kommer en självrisk och att det finns ett tak också. Du kommer att få betala en viss del ur egen ficka och gällande exempelvis ett juridiskt ombud så kan vi säga följande: bra jurister kostar pengar. Vill du verkligen vinna en vårdnadstvist så frå du också vara beredd på att det kommer att kosta.

Lär dig mer på http://www.vårdnadstvistt.se.

Tänk om du skulle bli misstänkt för något brott

18 nov 2018

Vi leker med tanken att du lever ditt liv i godan ro, du arbetar på vardagarna och på helgerna gör du roliga saker. Du gör ungefär som alla andra, du är varken ett helgon men heller ingen buse. Du arbetar och stretar med ditt eget företag och anar ingenting. Plötsligt kommer polisen och hämtar dig. Du blir körd i polisbil till ett polishus. Där sätter de dig i ett förhörsrum. De låter dig sitta där och svettas innan de kommer in och förklarar att de har sett dig slå en annan man senaste lördag. Den som blev slagen har pekat ut dig. Nu ligger stackaren på sjukhus och har blivit rejält slagen i huvudet och kroppen. När polisen sitter där och berättar detta, drar du dig till minnes att du minsann var ute på krogen i helgen. Men vad var det som egentligen hände?

Du behöver en erfaren brottmålsadvokat

Medan du sitter där och polisen vill veta vad som hände, märker du att de minsann har bestämt sig för att det är du som är den som har misshandlat personen, som nu ligger på sjukhuset. Dessutom är de misstänksamma mot dig eftersom det dessutom visar sig att du har svart bälte i karate, och är inte den stackaren som blev utsatt för misshandeln slagen på sätt som liknar karatesparkar och karateslag. Medan du ihärdigt nekar till att brottet att ha grovt misshandlat mannen som ligger med stora skador på sjukhuset, inser du att det du mest av allt behöver är en brottmålsadvokat.

När du väl har hämtat dig från chocken över att bli anklagad för ett brott som du är säker på att du inte har begått, inser du att du inte kommer att få någon hjälp av de poliser som har bestämt sig för att det är du som är skyldig till brottet. Vad ska du göra? Egentligen finns det inte så mycekt som du kan göra, framför allt inte om polisen vägrar släppa dig. Du kanske är med om en häktesförhandling, där polisen menar att du minsann kan försvåra för deras utredning om tingsrätten låter dig gå. Du sitter där du sitter på häktet.

En duktig brottmålsadvokat gör en egen utredning

Däremot kan din advokat göra mycket; kanske ta reda på hur mycket offret faktiskt såg när han blev slagen. Vad var ljusförhållandena? Fanns det någon chans att han kom ihåg fel person? Togs det något DNA-prov på offret efter misshandeln? Om det inte fanns ditt DNA på offret finns det en risk att det faktiskt var någon annan som slog det stackars offret. Finns det något vittne som såg dig på en helt annan plats än där offret säger att du befann dig? Allt sådant bör din brottmålsadvokat ta reda på så att du kan få gå från häktet. Här kan du läsa om en brottmålsadvokat som arbetar med liknande fall som detta. Klicka på denna länk.

Ska du använda offerttjänst – eller inte?

11 nov 2018

Att som företagare anmäla sig till en offerttjänst är snabbt och smidigt. Du slipper jaga kunder då offerterna automatiskt kommer komma till dig. Bästa lösningen? Nej inte nödvändigtvis. Det finns fördelar och nackdelar med denna marknadsföringsväg.

För att sätta det i en kontext tas en flyttfirma i Märsta som ett exempel.

Ja – Du bör använda offerttjänst

Du har drivit din flyttfirma i ett par år och behöver utöka kundkretsen. Kanske har du märkt att konkurrensen blivit hårdare genom att ännu en flyttfirma startats i närheten. Det kan därmed vara en möjlighet att marknadsföra sig via denna kanal.

Har du en flyttfirma som har priset som en tydlig konkurrensfördel så är även offerttjänster mycket fördelaktiga. De kunder som använder dessa gör det först och främst för att jämföra priser. Man anser att det egentligen inte spelar någon roll vilka flyttfirma som används i Märsta och låter därmed enbart priset avgöra. Är ni billigast, bland de som jämförs, kan kunderna absolut strömma till.

Nej – Undvik offerttjänst

Att vara med på offertsida kostar en del. Hur priset beräknas är något olika men det är knappast gratis. Är du beredd att betala pengar för att få in fler förfrågningar? Ja, det kan låta som en bra väg men kom ihåg att samma förfrågan även går till en rad andra flyttfirmor. Det blir därmed en kamp om kunden. Konverteringsgraden på dessa förfrågningar kommer därmed kunna bli riktigt låg.

Kom även ihåg att många kunder som använder dessa tjänster enbart gör det för att hitta bäst pris. Är det dessa kunder som du primärt vill ha? Kunder som inte alltid ser till kvalité, service eller kringliggande tjänster. Vilka kunder vill du ha?

Så fungerar det

En person som bor i Märsta vill ha hjälp av en flyttfirma. Personen går in på offerttjänst och anger vilken hjälp som önskas (flytthjälp), datum samt var i landet man vill ha hjälpen. Denna information skickas in till offerttjänsten som sedan blixtsnabbt skickar vidare ut det till de flyttfirmor som samarbetar med dem.

De i sin tur får sätta ihop en offert av informationen och skicka tillbaka till offerttjänsten som ger ut den till kunden. Detta förväntas ta 24-48 timmar, något olika beroende på vilka krav som tjänsten har på samarbetande parter.

Som kund kan man därmed få in offerter från flera företag på en och samma gång. Ett enkelt sätt att ställa de olika flyttfirmorna mot varandra och på detta sätt hitta lägsta pris.

Välj rätt affärssystem som småföretagare

4 nov 2018

Som småföretagare kan det finns en stor fördel att låta arbetet flöda via ett affärssystem. Ett system som kopplar samman försäljning, kundkontakter, ordrar, fakturor m.m. Det brukar förklaras som ett system som ger dig rätt underlag för rätt beslut. Detta genom att systemet ger dig överblick över ekonomin på ett helt annat sätt än annars.

Som småföretagare gäller det att titta på olika affärssystem och avgöra vilket som passar bäst. Det finns affärssystem som är utvecklade för hantverkare, frisörer och andra branscher men även de som har inriktning mot småföretag eller stora företag m.m.

Börja med att utgå från dina behov. Det är lätt att titta på affärssystemet och imponeras av de mängder funktioner som finns. Men har du som småföretagare egentligen behov av alla dessa? Titta istället på vilka funktioner du vill ha och utgå från det i val av affärssystem. Håll dig till dessa behov och lockas inte till större system enbart av häftiga funktioner. Kortfattat så ska du söka efter ett system som bara ger vad du behöver – så du inte betalar för onödigt stor lösning.

Men vad händer om företaget växer då? Det bör inte vara några problem. Mer etablerade affärssystem för småföretag är anpassade för att kunna ”växa i”. Det betyder att du kan köpa tilläggsmoduler och bygga ut systemet helt efter att behovet ändras. Att däremot köpa in sig i ett system som är helt statiskt är att ta en risk. Det är omöjligt att veta hur framtiden och behoven kommer se ut.

Andra steget är att fråga dig hur mycket du själv vill göra inom administrationen. Det går att outsourca allt från lönehantering och bokföring till andra tjänster. För småföretagare finns en stor fördel att köpa in dessa tjänster så man själv kan lägga sin tid på att utveckla företaget och fokusera på dess kärnverksamhet. Vill ni göra lönehanteringen själv så behöver självklart detta finnas med i affärssystemet. Men vill ni att ett företag ska ta hand om detta kanske de har ett specifikt system som de använder. Därmed finns inte behovet av lönehantering i det affärssystem som köps in.

Tredje steget är att titta på kostnaden. Vad kostar det per månad och tillkommer det några kostnader? Det är inte helt lätt att jämföra dessa prisnivåer eftersom det innehåller så olika funktioner. Dessutom kan det tillkomma kostnader när man väl börjar sätta ihop vilka funktioner som önskas. Det tydligaste är att be om offert och sedan ställa dessa mot varandra.

Här köper du begagnad kontorsinredning i Stockholm

31 okt 2018

Har du precis fått tillgång till ett mindre kontor och undviker helst stora kostnader för kontorsinredning? Köp inte nytt – köp begagnat. Det kan du göra på flera platser i Stockholm.

Loppis

De allra bästa fynden sker på loppis. Eller, i alla fall de billigaste fynden. Självklart går det att hitta riktigt bra kvalité men överlag är loppis ganska slitna saker. Men kan man tänka sig ha lite repor på skrivbordet eller på hyllan så går det att få kontorsinredningen extremt billigt. 

Blocket

Det finns flera liknande tjänster på internet som Blocket men eftersom de är störst är det även denna tjänst som de flesta väljer. Man vill helt enkelt lägga upp saker på den sida där flest tittar. 

Var lite kreativ när du söker kontorsinredning här. Att söka på just ”kontorsinredning” går men då kommer till stor sannolikhet bara visas annonser från företag som säljer sin inredning. Det är självklart inget fel med det men genom att söka på privata marknaden kan priset pressas tydligt. Sök efter ”hylla” eller ”skrivbord”. 

Kom ihåg att Blocket sorterar efter ort. Det betyder att du enbart ser annonser som är inlagda under Stockholm. Genom att välja att även visa annonser inom ett par mil ökar chansen att du hittar en passande annons. 

Via företag

Det finns kontorsutrymmen i Stockholm som får ny inredning över en gång per år. Det handlar om att hyresgäster kommer och går i mindre lokaler. Den gamla inredningen åker ut och ny anpassad inredning in. 

Detta skapas alltså en stor omsättning på möblerna vilket ett par företag tagit fasta på. De väljer därmed att både köpa upp och sälja begagnad kontorsinredning. Genom att köpa från dessa företag får du garanti och trygghet även om det är äldre inredning som köps. Prismässigt är det över andrahandsmarknaden via loppis, Blocket osv. Men samtidigt får man vad man betalar för. 

Fördelen med dessa företag är bredden, utbudet, kunnandet och servicen. Kanske är det värt att betala lite extra för. Det blir ändå billigare än att köpa helt nya möbler. 

Second Hand

Det är inte ovanligt att fin kontorsinredning hittas hos flera av de secondhand-butiker som finns i Stockholm. Orsaken är att flera företag väljer att skänka sina gamla möbler och annan inredning när de ska byta ut detta. Om valet står mellan att köra de till en återvinningsstation eller skänka till välgörenhet blir valet rätt lätt. Läs mer här om miljövänlig kontorsinredning i Stockholm.

Vad kan du om aktiehandel?

25 okt 2018

Minns någon det sena 1990-talet? Alla skulle ju bli aktieägare. Det lanserades "folk-aktier" i Ericsson, som senare föll som en sten. Alla skulle äga aktier och bli enormt rika. Sedan kom aktikraschen 2008. Folk fick gå ur hem och hus i USA, eftersom deras lånegivare hade sålt deras lån till andra länder, som krävde återbetalning. Hela vågen av aktieförluster startade med kraschen av Lehman Brothers som var ett finansinstitut som plötsligt gick i konkurs och förlorade finanser och kunder över en natt. Sedan dess är det ingen som pratar om "folk-aktier" och vi har blivit försiktigare med att låta våra pengar hamna på aktiemarknaden. Det är synd och fel. Sett över tid är aktier det enda som med tiden faktiskt har en värdeökning. Förutom fastigheter då.

Alla som har kapital över borde anlita kapitalförvaltning

Trots stukade förtroenden för aktiemarknaden är det trots allt många som har pengar över och som  vågar insvestera dem i den pågående aktiemarknaden, som ser sina tillgångar växa. Det finns ju de som ägnar sig åt daytrading. Det är sådana som tror intensivt ägnar sig åt upp och nedgångar i aktier och som gör små klipp då och då genom att köpa och sälja aktier under dagens lopp. För dem gäller det att de följer med på aktiemarknadens rörelser och handlar utifrån det. Det blir sällan stora summor som de kan göra, dock, om de bara har tålamod och orkar fortsätta så, kan de  kamma hem några vinster då och då.

Istället för att sitta på sin kammare och ängsligt flytta kapitalet varje dag från den ena aktien till den andra, kan man anlita en kapitalförvaltare som gör kloka klipp och som hela arbetet går ut på att förmera dina och andras kapital. Det kräver att du hyser förtroende och tillit till de personerna. Det är enkelt att också anförtro en dator den samma tjänsten. Ibland brukar en dator, som i milliserkunder analyserar rörelser på aktiemarknaden lyckas lika bra som den kapitalförvaltare som gör samma slags analyser.

Vilket du väljer är beror på vad har mest förtroende för

Allt handlar om förtroende. Det är ju upp till dig som ska investera ditt kapital som ska kunna lita på den produkt, kapitalförvaltare eller det datorprogram som ska förvalta kapitalet åt dig. Här måste vi säga att en dator analyserar läger på hundradels- och tusendels sekunder, varje rörelse på aktiemarknaden. De är ungefär lika pålitliga som vilken annan kapitalförvaltare. För det mesta. Känner du dig osäker, kan du läsa mer om kapitalförvaltning på: https://www.fim.se.

Effektivisera din bokföring

15 okt 2018

Som småföretagare kan man lkontrakt, bokföringätt känna att bokföringen tar upp alldeles för mycket av ens tid. Det här är ett vanligt problem, men är som tur ganska enkelt ordna. Det viktigaste är kanske att ändra sina vanor och rutiner. Genom att göra det kan man få stenkoll på sin ekonomi. Även om man lejer ut sin bokföring på en firma finns det saker man kanske kan förbättra. I den här texten ger vi ett par förslag.

Vilka rutiner har du?

Som företagare har man många olika papper, dokument och kvitton att hålla reda på. Ett kännetecken för en företagare som har koll är att man inte skjuter upp att sortera dem. Många har visserligen förberett fint med kvittohållare och pärmar – men likväl hamnar kvittona i en hög i en låda någonstans. Det mest effektiva medlet för att råda bot på detta är att helt enkelt inte skjuta upp det. Till en början kan det kännas svårt, men när man väl har fått det som vana kommer det gå fort och enkelt att sortera sina kvitton. Det här kommer löna sig rejält i slutet av året.

Behöver du en ny bokföringsfirma?

Det finns många bokföringsfirmor i landet. Alla är varken lika prisvärda eller lika bra. Med internet har det blivit möjligt att välja bokföringsfirmor från många olika delar av landet. Det är inte ovanligt att en småföretagare i till exempel Uppsala samarbetar med en firma i Skåne – eller tvärtom för den delen, att en företagare från Skåne samarbetar med en bokföringsfirma från Uppsala.

Internet har sannerligen öppnat upp för en starkare konkurrens mellan olika bokföringsfirmor. En firma i just Uppsala till exempel, konkurrerar inte bara med firmor i Uppsala – utan i hela landet. I en hederlig konkurrens bör det här leda till bättre priser och tjänster, till kundens fördel.

Gå en kurs

Oavsett om du får hjälp med din bokföring, är det viktigt att komma ihåg att du fortfarande är ytterst ansvarig för bolagets ekonomi. Det skadar inte att gå en snabbkurs i bokföring för att färska upp minnet. På så vis kan ditt samarbete med en nuvarande bokföringsfirma underlättas, och du har även möjlighet att själv se över detta vid jämna mellanrum. Det här gör att risken för obehagliga överraskningar lite längre fram minskar.

Använd tekniken

Att sköta sin bokföring på det gamla hederliga sättet är det ganska få som gör idag. Teknik har gjort det möjligt att kraftigt förenkla sättet man hanterar sitt företags ekonomi på. Till exempel finns det appar som gör att man enkelt kan scanna in kvitton och verifikationer.

Inte sällan kommer dessa med olika bokföringsprogram. Dessa program kan kosta en viss summa i månaden, men många anser att är väl investerade pengar. Det finns också en del gratisvarianter, men de har normalt inte samma nivå av support och funktionalitet som de betalda programmen har. Titta vilka som finns på marknaden och se om något kan vara för dig. 

 

Körkortet öppnar dörrar

12 okt 2018

Idag så måste man sticka ut för att kunna få ett bra arbete. De enklare jobben har till stor del försvunnit från Sverige och för de flesta arbeten så krävs det därför att man har en gedigen utbildning i bagaget. Det fina är att man alltid kan läsa upp betyg och läsa vidare efter att ha gått något år på Komvux. Man kan alltså få en andra chans och plugga vidare på Högskola även om man varit skoltrött som tonåring.

I Sverige har vi dessutom ett system där våra studier finansieras via lån av CSN; något som är extra förmånligt och väldigt bra om man jämför med andra länder där plånboken i många fall också kan avgöra vilken typ av utbildning - och arbete - man kan få välja. En annan sak utöver utbildning som ofta krävs idag är ett körkort. Ett körkort kan öppna många dörrar - både i vardagen och i arbetslivet. Därför så bör man också ta detta så snart man kan. Det kan även det göras i en lite senare ålder än 18 år (som är åldern för att få ta körkort i Sverige).

Intensivkurs ger dig körkort snabbare

Om man är några år äldre så brukar en bra lösning vara att ta sitt körkort genom att anmäla sig till en intensivkurs. Detta då man ofta har lite mindre tid att röra sig med - man kanske har jobb, familj och man kanske av den anledningen inte heller kan köra enligt den vanliga modellen (övningskörning och några körlektioner).

En intensivkurs i exempelvis Stockholm utgör från dina egna kunskaper om bilkörning och skräddarsys efter elevens förkunskaper - längre än tre veckor ska man aldrig behöva dock. Det gör att en intensivkurs också passar de flesta. Det är aldrig för sent att ta körkort och genom detta också öppna upp de dörrar som tidigare varit lyckta.

Läs mer på http://www.intensivkursstockholm.com.

Arbetslös? Du kan ta lån av CSN för körkortet

Problem går ofta i armkrok med varandra. I detta fall så kan det innebära att du inte får något jobb som en följd av att du saknar körkort - men att din arbetslöshet gör det omöjligt att finansiera körkortsutbildningen. Du saknar pengar och du saknar den betalningsförmåga som krävs för ett lånelöfte hos banken. Att ta lån via sms är ingen möjlighet då räntorna där brukar skjuta i höjden.

Däremot finns idag ett annat alternativ. På samma sätt som att få studier finansierade via förmånliga lån hos CSN kan man också få sitt körkort genom detta. Det är bra då det löser upp många knutar i arbetslösa personers liv. Genom att kunna anmäla sig till en intensivkurs i Stockholm och betala denna med lån från CSN så kan man också - på ett tydligare sätt - göra sig själv mer attraktiv i en arbetsgivares ögon. Körkort är idag ett måste och det ska inte vara en fråga för plånboken i och med detta.

Får man dra av catering för personalfest?

4 okt 2018

Ett bra företag arrangerar åtminstone någon gång per år en personalfest och bjuder sina anställda på god mat, dryck och underhållning. Många företag väljer att arrangera festen i en hyrd festvåning, andra i de egna lokalerna. En fest per år räknas av Skatteverket som en skattefri förmån för de anställda, vilket innebär att en del av kostnaderna är avdragsgilla för företaget. Detta innefattar till exempel musikunderhållning och smärre förtäring av ett värde på upp till 60 kronor per person.

Oftast vill man ju dock bjuda på mer mat än så, och dessutom på något att dricka. Sedan januari 2017 är dock dessa så kallade representationskostnader inte längre avdragsgilla. Däremot får man dra av moms från summor som inte överstiger 300 kronor per person.

Catering är inte avdragsgillt men värt pengarna

Till en personalfest är catering en svårslagen lösning för förtäring, och det är den överlägset vanligaste lösningen vid personalfester runt om i Stockholm år efter år. En buffé från en cateringfirma är ett roligt sätt att äta och umgås och maten serveras nylagad och varm, direkt utkörd i specialbyggda bilar från cateringfirman. Porslin, glas och bestick ingår vanligen i ett cateringpaket vid personalfest, så festarrangören behöver inte oroa sig för någon disk.

Underhållning är avdragsgillt

Har man matfrågan löst brukar många andra saker falla på plats av sig själva. Naturligtvis ska det dansas på festen och att hyra musikutrustning och anställa ett band eller en DJ några timmar är avdragsgillt för ett företag som arrangerar firmafest. Detta inkluderar dessutom föreläsare eller andra typer av underhållare som till exempel ståuppkomiker.

Sett till den boost som en företagsfest ger om den är lyckad, får man som företagare verkligen se kostnaden för en personalfest som en investering. Det gör att medarbetarna blir glada och känner sig sedda och uppskattade. Därför gäller det att verkligen inte snåla in och att ge sina anställda en fest de inte glömmer i första taget.

Allt det goda

När det gäller catering finns det många cateringföretag i Stockholm som satsar på lite lyxigare bufféer och plockmat. Champagne och snittar finns alltid som tillval, liksom smarriga efterrätter, kaffe och avec. I en festlokal är en cateringbuffé den perfekta maten eftersom det möjliggör att all mat läggs upp på samma stället och festdeltagarna själva lägger för sig det de vill ha. På så sätt slipper man utgifter för serveringspersonal, även om detta så klart också är en möjlighet om man vill beställa a la carte-catering i stället.

Välj catering i Stockholm

Har du ett företag i Stockholm och vill bjuda din personal på en riktigt lyckad fest ska du beställa mat från ett cateringföretag. Oavsett om du beställer a la carte eller en större buffé säkerställer du att personalen bjuds på vällagad och välsmakande mat som kommer rykande varm från köket och läggs upp på ett aptitligt sätt av proffsig personal. En middag från en cateringfirma är en fenomenal öppning på en firmafest, och även om den inte är avdragsgill är den en mycket bra investering.

Här kan du läsa mer om vad ett cateringföretag kan erbjuda.

Lönsamt arbeta som mäklare i Stockholm

25 sep 2018

Funderar du på vad du ska göra när du "blir stor"? Vad du bör utbilda dig till är beroende av vad du både är intresserad av och vad du vill med ditt liv. Om det är viktigt att hjälpa andra människor, kanske du ska utbilda dig till läkare eller sjuksköterska. Vill du arbeta med barn, bör du utbilda dig till förskollärare eller lärare. Vill du däremot tjäna pengar bör du utbilda dig till ekonom, eller arbeta som säljare, mäklare eller som ingenjör, programmerare eller något annat yrke som ger mycket bra betalt.

Varför inte arbeta som mäklare?

Om du är intresserad av bostäder och hus, är det ingen dum idé att arbeta som mäklare då du förmedlar köp mellan dem som vill ha och de som vill få en bostad såld. Framför allt i Stockholm kan du få riktigt bra betalt. Många bostäder kan gå på flera 10-tals miljoner kronor. Som mäklare bör du få cirka en tiondedel av köpet. Går då en bostad för 10 miljoner kronor, får du som mäklare 100.000 kronor i mäklararvode. Säg att du gör 4 sådana affärer i veckan, då har  400.000 gånger 4 i månaden; 1,6 miljoner kronor i månaden. Som du själv ser, är det en mycket bra månadslön, om du är riktigt duktig och kommer upp i de summorna som bostadsmäklare. Är du nyfiken på hur det är att arbeta som mäklare i Vasastan, i Stockholm kan du läsa mer på http://www.behrer.se.

Så blir man en duktig mäklare

För att bli en duktig mäklare gäller det att förstå sig på människor. Den som kan förstå vad de som vill köpa och de som vill sälja vill ha, är intresserade av och vad man kan visa för slags bostäder för de olika spekulanterna kan komma upp i riktigt bra summor varje månad. Som mäklare arbetar man som säljare framför allt. Det är inte heller att bara visa upp en bostad för någon. Det är sällan bara bostaden i sig säljer. Man måste helt enkelt framhålla vad som är bra med just de bostäder som du visar. Är man en duktig säljare kan man nästan sälja vad som helst. Och framför allt köper människor DIG, som säljare. Lycka till!

Är det för dyrt med tandläkare?

7 sep 2018

I Sverige har vi ett system där alla är med och betalar för alla. Via vår skatt så finansieras allt från sjukvård, mediciner och tandvård. Det senare dock med vissa förbehåll där åldern är avgörande för hur mycket det ska kosta att besöka en tandläkare. Fram till dess att man fyller 21 år så är tandvården gratis - efter detta så kommer man att få bekosta sina besök hos en tandläkare ur egen ficka.

Vi ska direkt säga att det här systemet är bättre och mer generöst än i många andra länder och att det ger oss alla en bra dental grund att stå på. Men, det är även så att tänder går sönder, blir angripna av karies och lossnar även efter att vi fyllt 22 år.

Då dessutom alla kroppar är olika och vi har olika förutsättningar gällande styrkan och motståndskraften i våra tänder så kan det innebära att vissa får betala väldigt mycket, detta medan andra nästan inte behöver betala någonting. Vi bortser här från skötseln av tänderna, den tar vi för given att alla tar på största allvar.

På det stora hela så kan kostnaden för en tandläkare innebära att många avstår från ett besök - vilket i sin tur leder till större problem och högre kostnader. Där startas ofta en ond cirkel. Frågan är om det är dags att göra om vårt system i Sverige och genomföra en tandvårdsreform.

Vänsterpartiet föreslår högkostnadsskydd

Det finns en motion från Vänsterpartiet där man vill inkludera tandvård i det högkostnadsskydd som gäller övriga delar av kroppen. Det kanske inte rä någon dum idé; tänderna tillhör kroppen på samma sätt som njurar, levern och hjärtat gör. Skulle detta förslag genomföras så skulle man som svensk betala maximalt 2000 kronor/år för sin tandvård.

Detta skulle vara rättvist - men å andra sidan så är det också en fråga som kommer att skapa en höjning av skatten. Helt lätt är det inte, men det är bra att frågan kommer upp då debatten kan skapa andra vägar och förslag.

En tandläkare har fri prissättning

Man måste även ta hänsyn till det faktum att man inte kan generalisera gällande kostnaden för en tandläkare och säga att alla är för dyra. Varje privattandläkare har fri prissättning och konkret så innebär det att en tandläkare i Solna kan erbjuda billigare vård medan en kollega i centrala Stockholm tar mer betalt för samma tjänster. Som kund och patient så tjänar man på att vara lite otrogen.

På samma sätt som man aktivt söker efter billiga banker, billigare bensin och mer förmånliga el-avtal så kan man också söka efter en tandläkare som bättre passar den egna ekonomin. Det tjänar man på. Tiden så man hela tiden gick till samma mottagning - Folktandvården - är förbi. Vill man spara pengar så bör man sondera terrängen i den stad man bor i.

På http://solnadental.se/priser/ kan du se exempel på hur mycket en tandläkare i Stockholmsområdet tar betalt för sina tjänster.

Fördelen med att samarbeta som företagare

5 sep 2018

För den som driver företag så gäller den gamla devisen att ensam aldrig är stark. Den som har förmågan att delegera jobb, be om hjälp och våga samarbeta kommer att klara sig långt mycket bättre än den som kör sitt eget race. För att utveckla detta resonemang så ska vi ta ett exempel på hur en snickare som arbetar lokalt i en medelstor stad som Uppsala kan göra för att arbeta i kluster och därmed mångdubbla sina uppdrag.

Att arbeta i kluster

Hantverkarna blir väldigt tydliga som exempel eftersom en snickare inte gör samma saker som en plattsättare eller en murare även om de behöver samarbete för att ge kunden det den vill ha – ett färdigt hus. Och genom att samarbeta lokalt i en ort som Uppsala så kan ett ”byggarkluster” ha fullt upp med jobb hela tiden. Trots att ingen av dem säljer aktivt och att de bara själva tar in jobb för 1-2 dagar per vecka och dessutom ger bort halva uppdraget eller mer till någon annan så har de extremt mycket att göra.

En snickare som hjälper plattsättaren och rörmokaren

En snickare blir kontaktad av en väns vän som bor i en villa i Uppsala. Den här bekanta ska byta kök och behöver därmed hjälp bland annat med montering av köksluckor. För att kunden ska bli nöjd och för att snickaren ska få uppdraget så räcker det inte bara med att ge ett fast pris på monteringen av luckorna utan fler tjänster måste lösas på samma gång. 

Plattsättaren och rörmokaren blir kontaktade för att komma dit och hjälpa till med sina kunskaper så att köket bli ordnat till slut. Det visar sig också att några kablar måste dras om så gängets nästa kollega blir inkallad, elektrikern. På det här sättet har kunden fått ordning på sitt kök och så mycket som fyra olika företag har blivit engagerade i arbetet.

Målaren kontaktar en snickare

En målare som arbetar med att måla om ett sommarställe utanför Uppsala ser att taket är i extremt dåligt skick på huset och förklarar då för familjen som äger huset att något behöver göras så snart som möjligt. Snickaren bli kontaktad av sin vän målaren för att åka ut till sommarstället och byta tak.

Ett kluster som hjälper varandra för att hjälpa kunder

På det här sättet så kan en snickare ta in ett uppdrag med att montera kök en vecka men samtidigt få in jobb med att lägga nytt tak på ett sommarställe och att isolera ett förråd eller något liknande. Genom att se till vad kunden behöver för att få ett gediget arbete utfört och samtidigt vara tydlig med vad man själv kan och vad andra specialister behöver tas in för så kan man alltså samarbeta och hjälpa varandra till framgång. 

Läs här om ett sådant företag som erbjuder snickare i Uppsala på: http://www.snickareuppsala.nu.

Vad är egentligen företrädaransvar?

30 aug 2018

I ett aktiebolag har dess företrädare ett visst ansvar, och det är just det ansvar man talar om när man använder begreppet företrädaransvar. I och med bolagsformen kan styrelseledamöter normalt inte bli personligt ansvariga för bolagets skulder – men det finns undantag från detta. Det kanske vanligaste undantaget är småföretagare som går i borgen för lån till sina egna, nystartade aktiebolag. 

Ett annat undantag är om ett aktiebolag samlar på sig en skatteskuld som inte kan betalas. Då kan ett företrädaransvar innebära att ledamöterna i styrelsen kan bli personligen ansvariga om den här situationen skulle uppstå. Dock är det inte riktigt så enkelt – det finns ett par åtgärder som kan vidtas när betalningsproblemen uppstår för att undvika att personliga skulder uppstår. 

Inbetalningen av skatter

En styrelseledamot i ett bolag har flera uppgifter att ta hand om. En av de uppgifterna är att varje månad kontroller att bolagets skatter har betalats in till Skatteverket. När detta inte sker hamnar skattekontot på minus och en skatteskuld uppstår. Skatteskulder har en särskild position i svensk lagstiftning och kan inte likställas med skulder till banken exempelvis. 

När styrelsen ser att skatterna inte kommer att kunna betalas på förfallodagen, måste de genast se till att säkra tillräcklig likviditet. Om detta inte sker måste bolaget i princip avvecklas eller rekonstrueras. Om bolaget i det här skedet inte börjar avvecklas, träder ledamöternas företrädaransvar in. 

Det är inte ovanligt med fall kring detta i svenska domstolar. Årligen sker omkring 350 prövningar kring detta. Med tanke på det stora antal AB:n som finns i landet får det kanske ändå ses som en sällsynt företeelse. 

Finns kritik mot företrädare

Det är ganska många som har ifrågasatt företrädaransvaret helt och hållet, och främst då näringslivet. Andra har kritiserat lagstiftningen för att vara något otydlig. Det som gäller är att uppsåt eller grov oaktsamhet skall ligga till grund för att skatterna inte har betalats. Om man däremot har vidtagit ”verksamma åtgärder” så kan det inte anses vara oaktsamt eller uppsåtligt. Dessa verksamma åtgärder kan exempelvis vara en företagsrekonstruktion eller konkursansökan.

Uppmärksammade fall har prövats där hälsotillstånd och psykiska besvär till viss del har friat en företrädare från sitt ansvar. En annan har menat att en plötslig uppsägning av bolagets lån bör utgöra särskilda skäl för befrielse – men det här har man inte gått med på i domstolen. 

Om företrädaransvaret kommer att göras om på något sätt i framtiden återstår att se. Säkerligen kommer nya fall dock att ske som ändrar praxis i frågan.

← Äldre inlägg