Att ombilda till bostadsrätt

26 okt 2017

Att som hyresgäster få chansen att köpa loss sitt hus från fastighetsägaren och ombilda lägenheterna till bostadsrätter kan för en del vara det man alltid drömt om, samtidigt som det för andra kan upplevas som onödigt krångel och ett slöseri med pengar. Många lockas av den tänkta värdeökningen efter ombildningen och tänker att man nu kan göra att klipp, andra är nöjda med att veta precis hur mycket pengar man betalar för sitt boende varje månad och att slippa håll koll på räntehöjningar och marknadens fluktuationer. Att ha skötseln av fastigheten under egen kontroll och bestämma om förbättringar och reparationer låter som en dröm för många luttrade hyresgäster till slappa fastighetsvärdar, samtidigt finns det många risker med att ta över en illa skött fastighet.

Möjlighet eller risk?

Om en fastighetsägare bestämmer sig för att avyttra en fastighet brukar han meddela detta till hyresgästerna och erbjuda dem att köpa huset och omvandla lägenheterna till bostadsrätter. Detta eftersom det pris en nybildad bostadsrättsförening kan betala oftast är högre än vad en andra fastighetsaktörer skulle erbjuda. Är de boende i huset inte intresserade går fastigheten över till en ny värd och vem det blir har hyresgästerna ingen kontroll över. I värsta fall följer lyxrenoveringar och hyreshöjningar, alternativt sämre skötsel av fastigheten med förfall som följd.

Vad är egentligen en bostadsrätt?

Bostadsrätt kallas även insats och är en upplåtelseform där innehavaren som medlem i en bostadsrättsförening tillsammans med andra medlemmar äger rättigheten att nyttja sin bostad mot en avgift som avläggs till föreningen. Man äger alltså inte sin lägenhet utan man äger rätten att bo i den, utan tidsbegränsning skall tilläggas, förutsatt att man följer de av föreningen uppsatta ordningsreglerna och betalar den månatliga avgiften. Fastigheten ägs av bostadsrättsföreningen och det är föreningen som ansvarar för underhåll och reparationer av fastigheten, som bekostas av medlemmarnas avgifter. Det är alltså ingen hyra det är frågan om utan kan mer ses som en gemensam pott som föreningen kan ta reparationskostnader och pengar till amorteringar på lån etc. Bostadsrättsföreningen har inget vinstintresse utan anpassar månadsavgiften till de utgifter man har, vilket gör boendet i bostadsrätt billigare än hyresrätt, förutsatt att man inte har jättelika bolån förstås. Medlemmarna i föreningen turas om att sitta i styrelsen och man har därmed som medlem stor möjlighet att påverka sitt boende jämfört med en hyresrättsinnehavare.

För och emot

En nackdel med bostadsrätten jämfört med hyresrätten är att man själv är ekonomiskt ansvarig för reparationer och fel som uppstår inom hemmets väggar. Däremot är man fri att göra om i lägenheten efter eget bevåg utan att behöva fråga om lov. En annan nackdel är om man har stora bolån och ständigt måste oroa sig för att räntan ska stiga, eller att värdet på lägenheten ska sjunka och man därmed riskerar att ha gjort en förlustaffär. Vid en ombildning till bostadsrätt köps dock bostadsrätten till ett billigare pris än marknadsvärdet, vilket oftast gör ombildningen till en plusaffär för den boende.

Som synes finns många för- och nackdelar att väga mot varandra när det gäller att ombilda till bostadsrätt. Det som får avgöra är hur stor trygghet man vill ha ekonomiskt på lång och kort sikt, samt hur mycket kontroll och även engagemang man är villig att ha i sitt boende. I slutändan finns många fördelar med båda upplåtelseformerna.

Läs mer här.

Sköt din bokföring på bästa sätt i Stockholm

10 okt 2017

Bokföring är något som alla företag eller enskilda näringsidkare någon gång kommit i kontakt med och detta oavsett var i landet man bedriver sin verksamhet – det kan vara Stockholm, Göteborg eller Kiruna och spelar absolut ingen roll. Har man ett företag så måste man nämligen föra not över alla transaktioner som sker i företaget och det är alltså detta som kallas bokföring.

Det finns olika sätt att sköta sin bokföring och till de mer traditionella hör att man antecknar i en liten bok varje gång man får in en betalning på sitt konto – en variant som dock kommit att bli ersatt av olika dataprogram under senare år. Dessa dataprogram fungerar betydligt bättre och är smidigare att hantera sin bokföring och har alltså gjort att många företag använder dessa snarare än att sitta med den äldre anteckningsboken. Det tredje alternativet då det kommer till bokföring är dock det vanligaste och det absolut bästa. Nämligen att man anlitar professionell hjälp i form av en redovisningsbyrå.

Detta kostar pengar och vi ska här försöka förklara varför företag i exempelvis Stockholm ändå väljer detta alternativ då det handlar om sin bokföring. Anledningen till detta går att förklara med att om en bokföring missköts så riskerar man väldigt höga straff i form av både böter och fängelse – även om det inte skett med avsikt. Därför tar man som exempelvis en mindre företagare i Stockholm inga risker gällande sin bokföring och betalar hellre en mindre summa till en redovisningsbyrå än att försöka sköta denna på egen hand.

Dataprogram och annat må vara lätta att följa och använda, men i paritet till vad man riskerar om man missar i sin bokföring så är alltså det bästa sättet att ta professionell hjälp och detta oavsett om man har sin verksamhet i Stockholm eller någon annanstans i Sverige. Det är – trots allt – ingen stor kostnad heller.

Hitta billig hjälp för din bokföring i Stockholm

Priserna för att ta extern hjälp med sin bokföring är något som varierar och beror helt på hur stort ditt företag är, vilken redovisningsbyrå du väljer samt även i vilken stad du är bosatt i. Gällande det sistnämnda så handlar det här helt om hur konkurrensen mellan de verksamma redovisningsbyråerna ser ut i staden man är verksam i. Bor man i en större stad som Stockholm så har man större möjlighet att hitta ett bättre pris för sin bokföring än vad man har om man bor i en mindre stad som exempelvis Mora.

Anledningen till detta beror då naturligtvis på att det finns fler redovisningsbyråer i Stockholm som kan hantera din bokföring än vad det finns i Mora och att denna konkurrens i sin tur leder till ett bättre pris.

Här ska man dock inte helt låsa sig vid tanken på att Mora är dyrare för en företagare gällande extern hjälp med bokföring än Stockholm – numera finns även digitala byråer som kan sköta denna via mailkontakt med dig. Det är nog också där framtiden ligger då det handlar om bokföring och då får man ju samma pris oavsett om man bor i Mora eller i Stockholm. Lite mer rättvist, helt enkelt.

Försäkringsbolag kräver dokumentation vid badrumsrenovering

7 okt 2017

I och med att rot-avdraget infördes så har man också inom byggnadsbranschen sett en markant minskning av antalet svartjobb – svartjobb som inna denna skattesubvention varit lite av legio inom branschen. Det här var också en av anledningarna till att man införde rot – man ville se att fler privatpersoner valde att – billigare – betala för att renovera och man ville få dessa att göra det på ett lagligt sätt; där inkomster till vår statskassa inte blev lidande på samma sätt som om man valt arbetskraften svart. Av naturliga skäl och här har det således fungerat. Fler och fler svenskar anser sig ha råd att renovera och försköna sina hem och det finns i dagsläget väldigt få som gör detta utan att bidra till statskassan.  

Så långt är allting bra; men om man ser till en oroväckande tendens i detta så är det att allt fler fuskjobb går att spåra efter införandet av rot-avdraget. Det här märks främst i Stockholm och andra städer och det beror helt enkelt på att det finns fler företag där som erjuder sina tjänster inom områden som omfattas av just rot-avdraget. Företag som visar sig sakna både certifikat och utbildning och som gör jobben på ett felaktigt sätt; något som visar sig först efter några år och som av den anledningen kan vara svåra att bevisa sin egen oskuld i.

Menas med detta; har man genomfört en badrumsrenovering i Stockholm och där det efter några år kommer upp vattenskador så kan det vara svårt att påvisa att ett felaktigt jobb blivit utfört av det företag som man anlitat. Här har man problem i dagsläget och det som man kan göra är att man hela tiden utgår från tre stycken punkter då man anlitar ett företag i Stockhol för exempelvis en badrumsrenovering.

  • Se till att få nummer till tidigare kunder. Har företaget genomfört en badrumsrenovering hos andra personer i Stockholm – ring dessa och hör hur de upplever resultatet.
  • Kräv att få se certifikat och yrkesbevis; exempelvis i form av Säkert vatten innan du skriver på ett kontrakt. Det här kan kännas pinsamt att fråga – men ett företag som jobbar ärligt har heller ingenting att dölja och visar således gärna upp sina kvalifikationer. Det är de som inte gör det som du ska akta dig för.
  • Företaget ska lämna garanti på jobbet och detta kan komma att visa sig vara väldigt värdefullt för sig i framtiden. Ha du fått en badrumsrenovering utförd i Stockholm som efteråt visar sig vara ett fuskjobb; ja – då frå du genom garanti också svart på vitt att ansvaret vilar hos företaget.

Som ytterligare tips så kan vi även säga att du följer arbetets gång och dokumenterar de steg som företaget i fråga tar vid din badrumsrenovering. Det här brukar de flesta göra på egen hand och ska alltså fungera som trygghet för er båda.

Du kan naturligtvis begära att företaget du anlitat fotograferar och skriver ner varje moment och ger dig en kopia; det här ger dig ytterligare lugn att allt sker enligt reglerna gällande din badrumsrenovering i Stockholm.

Går något fel i framtiden så kan du påvisa din oskuld för ditt försäkringsbolag och det är väldigt viktigt. I takt med fuskjobben så har också kraven från försäkringsbolag skärpts till ganska rejält.

Spara smart

12 sep 2017

Att spara pengar är bra. Det finns dock mängder av olika sätt man kan spara på och metoder för att öka avkastningen på pengarna man sparar. Det här lönar sig kanske inte idag eller imorgon, men blir en stor vinst på lång sikt. Det kan vara ett utmärkt sätt att skaffa extra pengar inför pensionen eller för att lägga undan pengar till bostadsköp eller annan större affär. Att spara smart behöver inte ta särskilt stor energi, bara att man gör det – just det – smart.

Bankkonto

Något som kanske inte låter särskilt smart vid första tanken. Det bör dock understrykas att ett bankkonto är det säkraste sättet att spara pengar som kan behövas inom den närmsta framtiden (säg ungefär fem år). Du behöver inte sitta och oroa dig för ditt kapital när börsen går ner. För det mer långsiktiga sparandet, och det sparande som du vill maximera din avkastning med, finns det dock bättre metoder. Glöm för all del inte att välja ett sparkonto med statligt insättningsgaranti.

Finansiell rådgivning

Vill du kunna gå ner i halvtid och låta avkastningen fylla hålet i ekonomin som uppstår? Eller vill du luta dig tillbaka och leva på din avkastning helt och hållet? Om du har resurser och vet ungefär vad du vill kan det vara en god idé att skaffa finansiell rådgivning. Med finansiell rådgivning får du någon som kan bedöma vad som är möjligt sett till det du har.

Tänk på att ha rimliga förväntningar på vad detta kan åstadkomma. Någon som sysslar med finansiell rådgivning har sällan tillgång till fler verktyg än vad du eller någon annan har. Finansiell rådgivning innebär säkerligen inga mirakel – men kan hjälpa dig att nå ditt mål. Om någon lovar väldigt mycket, till exempel 20 procent i årlig avkastning, finns det skäl att ana oråd. Det finns många företag på marknaden, ett av dem är iZave.

Börsen

Pengar som du kan avvara på längre sikt kan vara en god idé att investera på börsen. Tittar man historiskt har aktier och fonder gett bättre avkastningar än sparkonton på banken, men då tittar man just under en lång period. Kom ihåg att det alltid innebär en risk att placera pengar på börsen. Betänk också att risken du tar ger dig möjlighet till bättre avkastning. När du har ett sparkonto har du inte möjligheten att själv bestämma risk kontra avkastning.

Jämför avgifter

Ska du placera pengar i fonder är det viktigt att titta på fondernas avgifter. På kort sikt kan det här kännas ganska obetydligt, men det är just för det långa loppet som man sparar. När det gäller fonder är det givetvis svårt att avgöra hur de kommer att gå framöver – men avgifterna är som regel desamma.

Det finns fonder som faktiskt inte tar ut någon avgift alls. Annars är indexfonder normalt sett de fonder som har lägst avgifter. Kom ihåg dock att det finns fler faktorer att ta hänsyn till när du väljer fond än bara avgiften.  

Sköt din egen kapitalförvaltning med aktier

11 sep 2017

Många anlitar idag kapitalförvaltare för att få sina pengar placerade. Faktum är dock att över 80 procent av aktivt förvaltade aktiefonder går sämre än index. Om man inte har hittat någon som är riktigt duktig på kapitalförvaltning, kan det vara läge att sköta den själv. Det kostar ingenting och ger förutsättningar att lyckas riktigt bra på lång sikt.

Ha inte för bråttom

Warren Buffett sa en gång att alla kan bli rika på aktier – så länge man inte har för bråttom. Historien talar för att kapitalförvaltning genom aktier är riktigt bra. Varken fastigheter, obligationer, antikviteter eller konst har visat sig ge samma avkastning som aktier. Det senaste seklet har till exempel Stockholmsbörsen i snitt stigit med ca 10 procent per år.

Att kapitalförvaltning genom aktier är en bra idé styrks än mer om man tittar på USA, där avkastningen har kunnat mätas ända sedan 1802. Här finns en liknande utveckling, där den amerikanska börsen har gett en realavkastning på ungefär sju procent i snitt, per år (rensat för inflation). Tar man inflationen i beaktning hamnar avkastningen på omkring 10 procent.

Vad 10 % kan innebära

En ränta på 10 procent låter kanske inte alltför häpnadsväckande. Faktum är dock att det innebär att 10 000 kronor växer till 16 100 kronor på fem år, som växer till 25 900 kronor på 10 år som blir till 174 500 kronor på 30 år. Lägger man undan 10 000 kronor på sin 18-årsdag och plockar ut pengarna vid pension har man nästan ett kapital på 900 000 kronor med den avkastningen. Att sköta sin kapitalförvaltning genom aktier rätt och få 10 % avkastning ger alltså mycket pengar i längden.

Fonder eller egen portfölj?

Många funderar på om man ska sköta sin kapitalförvaltning själv eller lämna över det till någon annan. Det är bra att känna till att en stor del av fonderna dock inte slår index på lång sikt (ungefär fyra av fem), något som i synnerhet gäller större och bredare fonder. Lägg därutöver till att dessa fonder vanligtvis tar en ganska stor avgift, så kan alternativet att sköta sin kapitalförvaltning själv bli allt mer lockande.

Den som vill göra det enkelt för sig och samtidigt slippa dyra fondavgifter kan investera i en fond som helt sonika följer index. Den som vill ta liten risk och inte är särskilt intresserad kan välja det här alternativet med fördel.

Ytterligare ett alternativ är att köpa aktier i större investmentbolag. I praktiken ges du då en aktivt förvaltad aktiefond, men med en låg kostnad. Allt eftersom man själv lär sig mer kan man bygga ut sin portfölj.

 

Läs mer om finansprodukter och kapitalförvaltning på iZave.

 

Ta professionell hjälp när du startar företag

3 sep 2017

Har du en bra affärsidé och vill starta ett eget företag? Här på sidan skriver vi mycket om bokföring, men det finns så många andra sidor av företagande som är minst lika viktiga för att få din verksamhet att flyta på.

Innan du sätter igång finns det en del som kan vara värt att tänka över och utforska för att vara säker på att du satsar på en idé som faktiskt håller. Här kommer några av våra tips som hjälper dig att starta ett framgångsrikt företag redan vid första försöket.

Utvärdera din affärsidé

Det är så lätt att förföras av sin egen idé, särskilt om dina vänner och din familj också hakar på eller kanske de som följer dig via sociala medier. Men bara för att folk är entusiastiska behöver det inte betyda att de faktiskt kommer att köpa din tjänst eller produkt när du väl sätter igång. Det är enkelt för folk att klicka “like” på något du postar på nätet, men när det väl kommer till kritan är det kanske bara några enstaka procent som faktiskt skulle handla av dig.

Här är det viktigt att du gör en ordentlig utvärdering av din affärsidé och gör realistiska (gärna pessimistiska) kalkyler kring hur mycket du kan tänkas sälja. Först när du har utvärderat dessa bör du ge dig in i produktion eller att fortsätta utveckla din tjänst.

Om det handlar om en produkt som går relativt enkelt att producera, till exempel en tryckt produkt, kan du testa med hjälp av crowdfunding eller en förhandsförsäljning. Här kan du direkt se hur många som faktiskt är villiga att stödja din produkt med reda pengar, antingen som en del av ett crowdfunding-projekt eller i form av en förhandsbetalning. Var dock noga med att leverera i tid om du väljer denna modell. Bara så kan du bibehålla ett gott rykte så att fler köper från dig även i framtiden.

Ta hjälp av kunniga rådgivare

För att säkerställa att ditt företag arbetar effektivt, får tag i de bästa leverantörerna, har smarta arbetssystem och rätt medarbetare i företaget kan det vara bra att ta hjälp av en managementkonsult i Stockholm som ser över din verksamhet. Att ta in en konsult redan från början hjälper dig att slippa en del “barnsjukdomar” som många företag annars dras med. Genom att sätta hållbara och välplanerade system på plats redan från början kan du koncentrera dig på att driva och expandera din verksamhet istället för att lägga tid och energi på petitesser.

Lycka till med företagsstarten!

Låt er chefsrekrytering skötas av proffs

3 aug 2017

Att ersätta en högt uppsatt person på ett företag kräver lite mer än då det gäller en vanlig anställd. Av naturliga skäl; behöver man en ny chef i sitt företag så måste också denne ha både rätt kompetens och samtidigt ha det nödvändiga ledaregenskaperna som krävs. Bra chefer är ingenting som växer på träd och det är inte alla som passar för att ta tuffa beslut, att våga fatta nödvändiga sådana och samtidigt vara respekterad av alla anställda; något som naturligtvis påverkar och gör en chefsrekrytering till en väldigt svår process.

En svår process som man dock kan undvika och enbart plocka frukterna av. Det går nämligen att plocka russin ur kakan även vid en vid en chefsrekrytering och rådet vi kan ge gällande en sådan är att man använder sig av proffs på området. Vilka? Ja, ett rekryteringsföretag med vana av att sätta rätt person i kontakt med rätt företag. Sådana företag finns och viktigt är att ta reda på vilken av alla rekryteringsföretag som är bäst.

Enbart i Stockholm finns flertalet sådana och ett bra tips för att hitta en bra partner för sin chefsrekrytering är att se till vilka referenser företaget i fråga har. Det vill säga; kan man visa upp att man lyckats med att få person A till företag B i Stockholm, att man fått chef nummer 1 att välja företag nummer 2 samt vilken lönsamhet dessa har fått av jobbet – ja, då kan man också med gott samvete välja denna rekryteringsföretag.

Som inom alla andra branscher: inget företag är bättre än de jobb de utfört, referenser är A och O och så även då det gäller företag specialiserade på rekrytering i Stockholm.

Bäst kandidater tas fram för ert företag

Med detta sagt; hur går en chefsrekrytering till? Det hela är enkelt – åtminstone för ditt företag. Ni anlitar ett rekryteringsföretag i Stockholm och därefter så sköter detta företag  – genom headhunting, genom kontakter och genom sin stora databas (full med information om personer som kan vara valet för ert företag; utbildningar, erfarenheter, referenser, uppslag om personlighet och så vidare...).

Baserat på era krav, era önskemål och era förväntningar så kan rekryteringsföretaget därefter matcha olika kandidater mot varandra till dess att endast de bäst lämpade återstår. Ert jobb vid denna chefsrekrytering blir att delta vid slutintervjuerna och därefter välje någon av de kandidater som presenteras vid dessa.

Skulle det bli fel? Ofta så tar ett rekryteringsföretag ansvar och erbjuder garanti; ett anställningskontrakt brukar i dessa fall skrivas för ett halvår och detta för samtligas trygghet.

Om ni vill ha hjälp med rekryteringen så kolla in detta företag: www.chefsrekryteringstockholm.se

Kan jag jobba inom hemstädning i Stockholm?

22 jun 2017

Arbetsmarknaden i Sverige kan vara svår för en outbildad person att ta sig in på. Kraven på utbildning blir nämligen allt högre och detta samtidigt som yrken inom exempelvis fabriker och sådant försvinner och gör att ett slags vakuum uppstår skapas. Som ung – outbildad – är det helt enkelt svårt eller nästan omöjligt att få jobb. I takt med att man numera får dra av hushållsnära tjänster på sin deklaration så har dock en ljusning kommit fram och detta inom städbranschen där efterfrågan efter arbetare är väldigt stor och främst då i en stor stad som exempelvis Stockholm. Här ser man att företagen som är verksamma inom hemstädning nästan skriker efter förmågor som kan utföra jobben och främst yngre människor.

För att jobba inom hemstädning i Stockholm så ställs nämligen krav på viss fysisk förmåga som många yngre människor har och därför så eftersöker man också sådana hos företagen. Många rynkar på näsan då man talar om hemstädning och ser hellre att man går arbetslös snarare än att arbeta med detta och det är här man måste tänka om.

Hemstädning i Stockholm ser bra ut i ditt CV

Att jobba inom hemstädning är nämligen ett perfekt första steg för en ung person att ta på arbetsmarknaden och detta oavsett om man nu bor i Stockholm, Göteborg eller i Sveg – man lär sig nämligen att ta ansvar, vara noggrann och att hela tiden vara på tårna. Man lär sig – helt enkelt – att bli vuxen och ställer man hemstädning mot att sitta hemma så ser man ju själv att detta alternativ är betydligt bättre. En ung – outbildad person – mår helt enkelt bättre av att jobba och känna sig värdefull än att spendera sina dagar i soffan framför en dokusåpa på tv.

Det hela handlar om att växa upp och – så att säga – spotta sig i näven och dessutom ska man veta att lönen inom hemstädning är ganska bra också. Jobbar man i Stockholm med hemstädning så ska man nämligen veta att det är ett helt klart lukrativt yrke där man i stort sett kan jobba hur mycket som helst och därmed också tjäna bra med pengar. Att dessutom i ett framtida cv kunna skriva att man jobbat med just hemstädning ger en framtida arbetsgivare en uppfattning om vilket virke man är byggd av – man visar nämligen då att man är beredd att jobba hårt och hela tiden vill framåt.

Detta ställt mot att man suttit hemma och bara väntat på ” rätt ” sorts jobb och inte aktivt tagit tag i sin situation – en person som jobbat och har bra referenser inom hemstädning i exempelvis Stockholm kommer alltid att ha en fin merit i sitt cv. Hemstädning i Stockholm har dessutom lockat till sig en annan sorts människor också och här talar vi om studenter som vill dryga ut sin kassa litegrann – detta genom att jobba kanske en dag i veckan och få ett extra tillskott till sitt studiebidrag. Ställer man detta mot att stå sena nätter i en bar – ja, då förstår man varför dessa studenter hellre söker sig till hemstädning i just Stockholm.

Är du rätt person på fel jobb?

29 maj 2017

Det skiljer väldigt mycket åt från en arbetsplats och en annan – även om det i grunden handlar om samma område och bransch. Här spelar samspelet mellan kollegor in, saker som personkemi påverkar rejält och som inom alla andra områden så presterar man bättre ju bättre man trivs. Kort och gott – vissa personer gör sitt jobb – men de skulle kunna göra detta betydligt bättre om de fick en chans att utvecklas och om de trivs med sina uppgifter.

En självklarhet – men frågan är hur man hittar en arbetsplats där man får denna möjlighet? Att bryta upp, tappa en fast inkomst och ta en chans är lättare sagt än gjort och vem har sagt att nästa arbetsplats kommer att innebära någon skillnad? Vi vänder på det – hur kan nästa arbetsplats veta att just du är rätt person för deras verksamhet; hur ska de kunna ta en chans att våga anställa dig, ge dig en fast inkomst och ta en chans på att just du är rätt person för dem?

Jo, det finns en bro mellan arbetsgivare och anställda och denna bro kallas professionell rekrytering. Vi kan här säga att du söker ett jobb i Stockholm och vänder dig till ett företag inom rekrytering. Detta företag skriver ner dina egenskaper – du får träffa personer, du får göra intervjuer, olika tester, lämna in betyg, cv och referenser – och dessa läggs in i en stor databas.

Det som sker härnäst är att – förenklat – så fort en arbetsgivare inom din bransch kontaktar samma företag inom rekrytering så kommer ditt namn att dyka upp. Du kommer här att kallas till fler intervjuer – mer specifikt inriktade sådana – och du kommer att få göra fler tester; allt för att se om du är rätt person för jobbet. Märk väl här; du har fortfarande inte träffat den potentiella arbetsgivaren, en viktig del inom rekrytering är att företaget man anlitar sköter allt – detta för att spara tid för en arbetsgivare.

Professionell rekrytering är nyckeln till att hitta rätt

Vi säger här att du hela tiden går vidare i processen, du kallas till fler intervjuer och du får genomföra fler tester och slutligen så kallas du till det slutliga provet: slutintervju. Här kommer du att träffa arbetsgivaren och du kommer att få göra en ”riktig” arbetsintervju hos denne.

Genom professionell rekrytering så vet ni redan på förhand att ni har många gemensamma nämnare – att arbetet passar dig och att dina egenskaper kommer att tillföra företaget något väsentligt. Det finns redan en brygga mellan er och ni båda kommer att veta att just du förmodligen är bäst lämpad för jobbet i fråga.

Skulle det inte vara så? Ja, du finns fortfarande kvar i databasen och kanske blir headhuntad till ett annat jobb i framtiden; ett jobb som är skräddarsytt för just dig. Att använda professionell rekrytering handlar om att träffa rätt – både för en arbetsgivare och för en person som söker ett nytt jobb.

Sex tips till billigare hemförsäkring

20 maj 2017

Hemförsäkringen, och andra försäkringar, är kostnader som kan sänkas en hel del om man använder sig av rätt knep. Generellt sett handlar det om att minska risken som försäkringsbolagen tar genom att ha dig som kund. Till exempel kan det handla om att skaffa säkerhetsdörrar eller gallergrindar. Men det finns fler knep än så man kan ta till.

Skaffa gallergrindar

Gallergrindar kan stärka skyddet mot intrång markant. Dock gäller det att gallergrinden du installerar anses vara tillräckligt säker av försäkringsbolaget för att en rabatt på hemförsäkringen ska kunna ges. Gallergrindar måste genomgå ett test för att bli typgodkända och sedan certifierade. De delas sedan upp i olika säkerhetsklasser.

Gallergrindar i säkerhetsklass 1 ger ett mycket svagt skydd mot intrång, och ger inte heller någon rabatt från försäkringsbolagens sida. Däremot är det vanligt att gallergrindar i säkerhetsklass 3 och över ger dig en billigare hemförsäkring. En gallergrind i säkerhetsklass 3 ska kunna uppehålla en någorlunda erfaren inbrottstjuv i ungefär 10 minuter.

Håll alla försäkringar inom samma bolag

Många bolag kan ge upp till 20 procents rabatt på hemförsäkringen, om du väljer att även teckna andra försäkringar i samma bolag. Med det sagt kan det finnas utrymme för förhandling, och det går alltid att försöka att få en större rabatt än så. Samtidigt gäller det att inte köpa på sig försäkringar man egentligen inte behöver. Då sparas det knappast några pengar.

Gå med i ett fackförbund

Du som är medlem i ett fackförbund har ofta möjlighet att få billiga hemförsäkringar. Ofta har fackföreningarna förhandlat fram bra rabatter som deras medlemmar kan dra nytta av. I vissa fackföreningar kan hemförsäkringen till och med vara gratis. Om du är med i en fackförening och inte känner till dessa förmåner, är det viktigt att du kollar upp detta. Annars finns en risk att du bli dubbelförsäkrad och därmed betalar en massa pengar i onödan.

Höj självrisken

Det här är alltid en avvägning man får göra. Är man beredd att betala högre självrisk när det väl händer något, blir den regelbundna kostnaden mycket lägre. Har man en hög självrisk är det viktigt att man har pengar sparade som kan täcka den om något händer. Om du vet med dig att du ofta har räddats av försäkringsbolaget tidigare, kanske en hög självrisk inte är den bästa vägen att gå.

Larm och säkerhetsdörrar

I likhet med gallergrindar kan även larm och säkerhetsdörrar sänka försäkringskostnaderna något. Dock handlar det sällan om några större summor man sparar. Försäkringsbolagen vill snarare markera att det är önskvärt med åtgärder som minskar risken att något händer. Ett vanligt larm brukar sällan sänka en försäkringspremie med mer än fem procent.

Se över avtalet regelbundet

När det är dags att förnya avtalet, vilket vanligen görs årligen, är det bra att se över din levnadssituation. Kanske har något förändrats som gör att du kan ta bort en viss försäkring? Det kan till exempel vara att du inte planerar att resa på länge, och kan ta bort den utökade reseförsäkringen som du skaffade för ett tag sedan. Gå igenom avtalet noga och se om det är något du kan vara utan framöver. Kom dock ihåg att inte bli dumsnål och titta alltför mycket på vad premien kostar – det kan stå en dyrt någon gång i framtiden.

Pressa priserna på magasineringen

18 maj 2017

Magasinering är något som kan behövas i många olika lägen. Framförallt kan det vara aktuellt vid en stor renovering eller en flytt som dröjer. Det finns helt enkelt många olika situationer där man kan behöva förvara ett större bohag någonstans under en period.

Att göra detta kan dock bli ganska dyrt i längden, där det kan bli särskilt kostsamt i större städer som Stockholm och Göteborg. Således är det något som de flesta använder sig av endast under kortare perioder. Oavsett hur länge man planerar att magasinera sitt bohag, eller något annat för den delen, finns det sätt att pressa priserna.

Kolla flera olika aktörer

Det här är ett klassiskt sätt att priserna på något, nästan oavsett vad det är. Om det finns flera aktörer som erbjuder en produkt eller en tjänst, är sannolikheten mycket liten att de alla skulle ha samma priser.

Hur vet man då var alla möjligheter till magasinering finns? Ett enkelt tips för att hitta dem är att helt enkelt söka på internet. Testa att skriva in ”Magasinering Stockholm” (ersätt Stockholm med din stad om du bor någon annanstans) och se vilka träffar som du får fram. Om du sökte på Stockholm, som är en stor stad, kommer du med stor sannolikhet att få fram flera relevanta förslag på aktörer du kan kontakta. Bor man i en mindre stad kanske det däremot bara finns en aktör.

Kan du tänka dig att åka en bit?

Ofta är magasinering lite dyrare i storstäder som Stockholm och Göteborg. Om du kan tänka dig att åka iväg en bit för att förvara ditt bohag, kan det eventuellt finnas någon lada på landsbygden som du kan hyra in dig i.

Det här kommer givetvis med en hel del praktiska problem. Det uppenbara är att, om du till exempel bor i centrala Stockholm, kommer att behöva åka en lång bit varje gång du ska komma åt möblerna. Det här kan innebära stora kostnader i längden. Till exempel behöver du hyra ett släp eller en skåpbil under en längre period (kanske i 4 timmar istället för 2 timmar), vilket kostar en del. Sedan tillkommer givetvis bränslekostnader till detta.

Även om det är billigt att hyra in sig i någons lada eller annat liknande utrymme, kan det alltså bli besvärligt. Dessutom har en aktör som huvudsakligen sysslar med magasinering betydligt bättre koll på säkerheten. Det här kan dock fungera om du inte behöver komma åt ditt bohag alltför ofta och om det inte är riktigt värdefulla saker du vill förvara.

Kan du sälja något?

Magasinering prissätts som regel efter storleken på utrymmet du hyr. Således kan det vara läge att sälja någon större möbel eller liknande. På så vis behöver du inte hyra ett lika stort utrymme, vilket eventuellt kan dra ner dina kostnader med så mycket som ett par hundringar i månaden. Ska du magasinera under en lång tid blir det till slut en stor summa pengar som sparas in.

Läs mer om magasinering här

Lej bort din tvätt i Stockholm

22 apr 2017

Om man ser till hur mycket tid man som privatperson lägger på att tvätta och sköta allting som rör detta – stryka, torka och vika ihop – så räcker också detta som förklaring till varför många väljer att betala för denna tjänst. Det här sker främst genom att man lämnar in sina kläder till en kemtvätt, får dem tvättade, strukna och prydligt ihopvikta och därefter hämtar dessa följande dag. Det här kostar heller inte så mycket som många felaktigt verkar tro, kemtvätt är ganska billigt och särskilt om man ser till större städer där främst Stockholm skiljer sig markant från mängden.

Som ett prisexempel så kan man säga att det brukar kosta ungefär tjugo kronor per skjorta och för denna summa får man också allt det som vi nämnde ovan. Anledningen till att priserna för kemtvätt ligger på denna skäliga nivå i Stockholm är att det finns så pass många verksamma i staden.

Kort sagt; för att överleva som kemtvätt i Stockholm så måste man också ligga på en prisnivå som kunderna finner rimligt och acceptabel. Det som dessutom spelar in i denna låga prisbild är det faktum att man numera kan få sina kläder tvättade enligt rut-avdraget. Det vill säga; man kan anlita en städfirma som städar sitt hem och som även sköter tvätten och där man drar av tjänsterna på sin deklaration för att sedan få tillbaka halva beloppet på sin skatt.

Rut-avdraget har alltså även det spelat in i denna låga prisbild som vi ser hos olika tvätterier och kemtvättar i Stockholm. Det finns alltså där ingen större anledning – speciellt för ensamstående – att trängas i tvättstugan; att anlita en kemtvätt är både prisvärt och ger ett perfekt resultat.

Restaurangtvätt är vanligt i Stockholm

Det som man märker i Stockholm är att det inte bara är privatpersoner som väljer att leja bort sin tvätt utan det är också vanligt att exempelvis restauranger gör det. Detta genom en speciell tjänst som kallas just restaurangtvätt. Det här är ett väldigt bra sätt för restauranger att kunna fokusera på det primära i sin verksamhet – att erbjuda sina kunder bra mat och god service. Man anlitar en tvättfirma för restaurangtvätt och får rena dukar, servetter och gardiner (då det krävs) levererade enligt ett löpande och förbestämt schema. Restaurangtvätt är ett typiskt exempel på hur utvecklingen sett ut bland tvättföretag i Stockholm.

Man har – i och med den stora konkurrensen dem emellan – tvingats nischa sig och hitta andra områden än den mer traditionella. Vissa har här riktat in sig på restaurangtvätt medan andra hittat sin lönsamhet i exempelvis mattvätt (som fungerar på samma sätt, men där man tvättar mattor istället för dukar och servetter).

Kort sagt; Stockholm är den stad där man lättast kan komma undan det jobbiga som kommer med att tvätta – oavsett om man driver en restaurang, ett företag eller är en vanlig privatperson så finns det alltid företag som erbjuder sina tjänster inom tvätt och detta även till ett väldigt bra pris.

Läs mer om restaurangtvätt här

 

Vad kostar det att anlita en redovisningsbyrå?

10 apr 2017

Att jämföra priser och tjänster hos flera olika redovisningsföretag, inför att tjänsten ska köpas in, är en stark rekommendation. Generellt kan sägas att man kommer få lika många prisnivåer som företag som kontaktas. Dessutom är det mycket olika hur företagen som hjälper till med bokföringen väljer att prissätta sin tjänst. Det visar en jämförelse av sju företag som arbetar med bokföring i Linköping.

De sju företag som kontrollerades var de sju som presenteras på Googles första resultatsida vid sökning på ”Bokföring Linköping”. Med andra ord är det de företag som de flesta kommer att kontakta om de söker efter hjälp med bokföringen via sökmotorn.

Tydlighet med tjänster

Det som är extremt lika mellan de olika företagen är hur de presenterar sina tjänster. Samtliga låter besökaren läsa om deras tjänster så som bokföring, löner, bokslut och skattehantering. Till stor del är hemsidorna mycket lika varandra med information om tjänsterna, kontaktsida samt kort om företaget. Men när det kommer till att jämföra priser är det inte alls lika lätt att hitta information.

En med tydliga pris

Av de 7 jämförda företagen i Linköping var det enbart ett (2017) som presenterade sina priser på hemsidan. Detta utifrån färdiga paket där bokföringen kostade ett fast pris per månad. Visserligen fanns olika stora paket men med denna väg vet kunden hur mycket bokföringen kommer att kosta varje månad.

Består ofta av individuella lösningar

En orsak till att så många företag inte väljer att skriva ut priset på hemsidan är att företag som vill ha hjälp av en bokföringsfirma oftast har individuella behov. Någon vill ha hjälp med en rad olika tjänster medan andra bara behöver ha hjälp med enstaka tjänster. Då tjänsterna i sig kostar olika mycket och att man även kombinerar fasta med rörliga priser kan det helt enkelt blir otydligt för kunden om prissättningen presenteras på hemsidan. Som bokföringsfirma måste man helt enkelt få en helhetsbild över kundens behov innan man kan ge en fullständig prisbild.

Jämför man dessa sju företag i Linköping mot sju i Stockholm (eller i andra delar av landet) så visar det sig att vara ungefär samma resultat. De flesta visar inte upp priser på hemsidorna. Det kan förklaras med ovanstående resonemang men samtidigt bör samtliga företag ha en prisbild att visa sina kunder. Detta åtminstone på de vanligaste tjänsterna som ex. bokföring, deklaration, bokslut m.m. Om man arbetar med löpande timpenning finns ju även den att visa upp.

Allt gratis konsultationsmöte

Det som däremot alltid är gratis är ett kravlöst konsultationsmöte. Man träffar då redovisningsföretaget och går igenom det behov man själv har. Man kan räkna med att en sådan träff tar mellan 30-90 minuter vilket betyder att företagarna knappast kommer att besöka ett större antal bokföringsföretag innan man bestämmer sig. Men det kan absolut vara värt det. Eftersom priserna inte framgår på hemsidorna bör detta vara den tryggaste vägen att gå för att säkra sig mot allt för höga kostnader för bokföringen.

Hur sköter du din bokföring?

13 feb 2017

Att tekniken kommit att utvecklas unbokföringder senare år har gjort att vi blivit mer flexibla och där i förr sa att vi ”gick till jobbet” ä rvi idag mer svävande. Det vill säga: många branscher kräver ingen fast arbetsplats, de kräver ingen stämpelklocka eller irriterande arbetskamrater. De anställda kan lika gärna jobba från sin egen säng, från ett café eller från en strand i Thailand. Allt som krävs är uppkoppling och självdisciplin. Internet och den tekniska utvecklingen har således underlättat för många och det har även kommit att förändra arbetsmarknaden.

Andra förutsättningar för egenföretagare

Numera så handlar det nämligen i många fall inte om att man är anställd – istället så handlar det om att man får uppdrag. Menas här, en kille i Uppsala som är skicklig på att exempelvis programmera kan göra detta åt flertalet olika arbetsgivare och där de köper tjänster av honom. Han har ett eget företag där han fakturerar allt eftersom han slutför de uppdrag han får. Kort och gott; han är sin egen chef, han styr själv över sina arbetstider, hur mycket han vill jobba och det är han som på egen hand ser till att pension, semester och annat sköts.

Men; gör han det bra? I många fall inom småföretagande så finns det mer att önska och inte minst gäller detta just det krävande pappersarbetet som kommer på köpet. Man har inte koll på skatter, man vet inget om fakturering, man har ingen aning om bokföring och man vet inte något om exempelvis löner. Något som i slutändan kan bita tillbaka väldigt hårt – fusk med bokföring, medvetet eller inte, är nämligen något som staten sällan ser mellan fingrarna på och därför lever många som befinner sig i samma situation som den unge programmeraren från Uppsala väldigt farligt. Kort och gott – missköter man sin bokföring så riskerar man straff i form av böter, i vissa fall fängelse och utan tvekan ett näringsförbud.

Ta hjälp med din bokföring i Uppsala

Friheten man upplever kring att vara sin egen chef kan i slutändan bli extremt kostsamt – både ekonomiskt och karriärmässigt - och frågan om pappersarbete, skatter, redovisning och bokföring ska därför tas på ett större allvar och – framförallt – så förtjänar den att tas om hand av riktiga proffs.

Det vill säga: det är ingen dum idé att anlita en redovisningsbyrå och låta denna sköta all bokföring. Det kostar inte så mycket, allt sker på ett korrekt sätt och många skulle slippa den oro som allt pappersarbete för med sig.
Ny teknik må föda nya arbetssätt och nya arbetsformer – men de gamla reglerna och lagarna kring god bokföringsed kvarstår och av den anledningen så bör man som mindre företagare använda sig av professionell hjälp vid sin bokföring.

Professionell hjälp med bokföring ger mer tid

2 jan 2017

Att starta ett eget företag och pkalkylatorå egen hand bestämma om sina arbetstider, sin lön och vilka uppdrag man ska åta sig är en dröm som många har. En dröm som också fler ser till att förverkliga och detta av den anledningen att det idag är möjligt på ett annat sätt än tidigare. Där vi igår såg egna företagare i form av målare, snickare, cafeägare och butiksinnehavare så kan vi idag även addera yrken inom It och yrken som rör de många branscher inom detta.

Kort och gott; tack vare internet och de stora möjligheter som denna uppfinning fört med sig så har vi inte samma behov av en fysisk arbetsplats – vi behöver inte stämpla in klockan åtta på ett kontor på Södermalm. Nej, nu kan vi på ett annat sätt jobba hemifrån, från ett café eller vart vi nu vill sitta och denna flexibilitet har också ändrat våra anställningar.

Fakturering per uppdrag

Till mångt och mycket så handlar det snarare om uppdrag än om jobb. En skribent – exempelvis – får uppdrag som han gör och där han fakturerar istället för att få den normala månadslönen; han driver ett företag där han själv är ensam anställd och det här tror vi kommer att utvecklas ytterligare. Vi kan redan nu se exempel på detta inom vilt skilda branscher. Den vanliga taxichauffören på Södermalm säger upp sig och börjar köra åt Uber, och den skribent som förr skrev texter åt en reklambyrå skriver idag åt flertalet andra företag.

Tiderna förändras och det är också väldigt positivt ur många synvinklar. Det egna företagandet – oavsett om det handlar om en målare i Huddinge, en skribent i Uppsala eller en snickare i Bollnäs – ska uppmuntras.

Varför du ska anlita en redovisningsbyrå

Men, det ska också skötas. Det som är oroande är att många inte verkar inse vilket jobb som kommer på köpet i att driva eget – man måste ha benkoll på skatter, på moms, på bokföring, på redovisning och på fakturering. Det vi kan säga gällande exempelvis redovisning är följande: står du inför att starta eget så bör din andra tanke vara ” vilken partner ska jag anlita för min redovisning? ”.

Anledningen till att vi uppmanar till detta är 1) du riskerar mycket om du fuskar med din bokföring – böter, fängelse och näringsförbud – och 2) du köper dig mer tid. Att låta en redovisningsbyrå sköta din bokföring ger dig tiden du behöver för att utveckla din verksamhet, åta dig fler uppdrag och ta nästa steg. Det tar tid att sätta sig in i lagar, regler och olika förordningar och det är dessutom saker som hela tiden ändras. Risken är att du tröttnar, ger upp och lägger ner din firma – företagande ska vara roligt och därför så bör också exempelvis skötas av dem som har kompetensen och utbildningen för det. Kort och gott: en redovisningsbyrå.

← Äldre inlägg