Det stora problemet i samband med en flytt är inte att packa, att bära, att transportera, bära igen eller att placera alla möbler i den nya bostaden. För många så är allt detta ett kärt - om än jobbigt - nöje. Detta då en flytt innehåller väldigt många positiva känslor och att man arbetar mot ett tydligt mål: man vill komma på plats i den nya bostaden.
Det jobbigaste på agendan är istället det faktum att man måste åka tillbaka till den förra bostaden och städa ur denna. En flyttstädning - som det kallas - och som innebär att precis allting också ska städas. Fönster, toalett, kyl- och frys, golv, garderober, badkar och dusch, avlopp och så vidare. Man är trött, man vill komma på plats och man har definitivt ingen lust att viga en söndag åt att städa sin gamla bostad i Stockholm.
Det finns dock inga alternativ sett till att det handlar om en plikt. Kort och gott: du har ett ansvar som ligger i att underlätta för den som ska flytta in och det går inte att undkomma det faktum att en flyttstädning ska göras. Punkt slut. Eller?
Anlita en städfirma och använd ditt rut-avdrag
Alternativet att strunta i din flyttstädning finns inte. Däremot finns det en annan väg att gå; en väg som innebär att du inte städar själv utan att du tar hjälp av en professionell städfirma. Anlitar du rätt - något vi ska återkomma till senare - städfirma så kommer du själv att kunna slappna av och genomföra din flytt utan en tanke på den jobbiga städningen.
Kostnaden? Det behöver inte bli så dyrt att anlita professionell hjälp. Flyttstädning inkluderas i Rut-avdraget. Det ger dig en möjlighet att använda en skatterabatt som rent konkret innebär att du kan dra av halva arbetskostnaden för din flyttstädning - en summa som dras direkt på fakturan. Taket för rut-avdraget ligger på 25000 kronor per år och person. Är ni två stycken i familjen så är taket således det dubbla.
Två saker gällande rut-avdraget: Nummer ett: Skatteverket: Först och främst så måste du vara berättigad att använda ditt Rut-avdrag. Det är ingen mänsklig rättighet utan det baseras på hur mycket skatt man betalat in. Du kan logga in på Skatteverkets hemsida med din bank-id och få ett svar på nolltid.
Nummer två - Företaget: Den städfirma du anlitar i Stockholm ska vara registrerad för F-skatt för att du ska kunna använda Rut-avdraget. Det är något som du måste kolla upp.
Gällande företaget så nämnde vi ovan att rätt städfirma måste anlitas. Det innebär att du får vara beredd på att göra lite jobb. Kvaliteten varierar tyvärr ganska kraftigt och även om det är en städfirma som utfört din flyttstädning så är det ingen garanti för att den blir godkänd. Den som står redo att flytta in kan ändå underkänna den och kräva dig på en avgift eller att du städar om. Se till att du kontaktar - och anlitar - rätt städföretag direkt. En nyckel till detta ligger i att bortse lite från kostnaden (ett billigt pris kan bli kostsamt i längden) och att kontakta referenser.
Andra inlägg
- Datorhjälp i Stockholm – när tekniken strular
- Effektiva lösningar för kontorsstädning i Solna
- Fördelen med att bygga en solcellspark
- Solceller bygger framtidens hållbara energisystem
- Bokföringens labyrinter i Stockholm
- Smarta lösningar för kontorsstädning i Malmö
- Enkel elbilsladdning är vägen framåt för en samfällighet
- Effektiva strategier för chefsrekrytering
- Bokföringens värld i Stockholm
- Rusta och Matcha för en ljusare arbetsmarknad i Göteborg